Tohtori kysyi, olenko omalla alalla. Olen tätä pohtinut pitkään. Taustanihan on se, etten suunnitellut koskaan nykyammattia, mutta kun koulu sattui olemaan paikkakunnalla ja työllisyysnäkymätkin hyvät, aloitin opinnot. Suurin ongelma kouluvuosina oli opintojen teoreettisuus. Millään ei tuntunut olevan todellista kosketusta työelämän kanssa, ei löytynyt silloin töitä, joissa olisi voinut konkreettisesti käyttää kurssin XZY taitoja hyväksi.

Eikä tietenkään opiskelijalla ole realistista kuvaa siitä, mitä tulevaisuuden työ tulee olemaan. Työelämä on kuitenkin ollut ihan ok, huolimatta siitä, että alussa olin todella epävarma itsestäni ja taidoistani. Tietysti myös uusi vastuu ahdisti ja sitten tuli masennuskin haitoksi. Nehän menevät minulla aaltoina.

Kyllä minä mielestäni omalla alalla muuten olen, mutta kun tuo myynti tuntuu nyt kietoutuvan värkkäämisiini vähän turhan hyvin. Olen tarkoituksella pitänyt puhelimen äänettömällä ja työpostilootan kiinni. Vähän kiinnostaisi katsoa, mutta sitten siihen jumittuu ja alkaa stressata.

Nyt kun olen esimiesrooliinkin tottunut, tilanne on oikeastaan aika hyvä. Koulutustakin ihan siihen työn konkreettiseen puoleen on luvassa. Aika paljon saan tehdä paperihommia, jotka eivät ole ollenkaan vastenmielisiä minulle. Pidän itseäni jopa hyvänä kirjoittajana. Positiivista palautetta on myös tullut pomolta, jolle toimitan raportit ajallaan toisin kuin muut. Olen kai ainoa, joka on säännöllisesti viestit laittanut. Paitsi eilen jäi kyllä yksi pikkuraportti väliin, mutta olinkin kotona.

Jatko-opinnot tuonevat myös lisäulottuvuutta työntekoon. Joka toinen päivä tulee kivoja ahaa-elämyksiä, kun teoria ja käytäntö yhdistyvät. Se on oikeastaan aika mielekästä. Jahka saan joskus koulun loppuun, en tiedä, onko nykytyöpaikka oikea. Uudelle tietotaidolleni olisi kyllä käyttöä, mutta on pomoista kiinni, pitävätkö tarpeellisena. Minusta pitäisi pitää, siis ihan liiketoiminnan kannalta, mutta enhän minä sitä päätä.  Mutta jos minä lähden, lähtee kaksi muutakin melko todennäköisesti. Joten ei kuin kiristämään otetta ;)