Kysymys: Jos henkilö, joka on sopinut olevansa päivän x poissa töistä ja ilmoittanut siitä joukolle y, saa juuri kyseisenä päivänä x puheluja, sähköposteja ja muita yhteydenottoja tältä joukolta y työhönsä liittyen, mitä hänen pitäisi tehdä?

Vastausvaihtoehdot
A) Sammuttaa puhelin haistateltuaan soittajalle. (Miten käy privaattien yhteydenottojen?)
B) Ilmoittaa, että asiat voi kirjata muistiin, katsotaan kun keretään ja tullaan pois vapailta.
C) Miettiä, onko työn- ja vastuunjaossa jotain vialla. Ei kai kenenkään pitäisi olla korvaamaton?
D) Kaikki edellämainitut.
E) Jotain muuta, mitä?

Olen työllä ja tuskalla saanut itseni reipastumaan ja pyytänyt palkattomia vapaita. Nyt koko tilannetta ei kunnioiteta, vaikka olen ilmoittanut tietyille henkilöille olevani poissa tiettyinä aikoina. Juuri nämä tietyt nyt ovat hädissään ja kaipaavat apuani, jota en pysty edes antamaan, koska pitäisi olla paikanpäällä eikä etänä neuvomassa. Nyt jälkeenpäin kävi ilmi, että kyse ei ollutkaan kiireisestä asiasta, vaan sellaisesta, joka joutaa odottamaan paluuseeni. Mitä *piip* ne sitten soittelevat?

Miten saan toiset kunnioittamaan minua ja valintojani? Miten sanon nätisti mutta tiukasti, että nyt ei sovi? Mikä himputin yleisapu minä olen, aina pitäisi olla ratkomassa asioita niin, etten ehdi tekemään omia töitäni? Naputtelenko työhuoneen ovelle postilaatikon "reklamaatiot käsitellään vain tästä laatikosta käsin"?

Toki kirjaan näistä episodeista työtunteja, jotka voin myöhemmin pitää vapaana. Tämä päivä on kuitenkin auttamattomasti katkennut työntekoon, vaikka minulla oli sata ja yksi suunnitelmaa tehdä muita, oikeasti minulle tärkeitä ja kiireellisiä töitä. Harmittaa todella paljon! Kai menen sitten nukkumaan :(