Vuosi sitten arvioin elämääni top-5-listan muodossa:

Asiat jotka ovat hyvin:
  • Minulla on työpaikka ja saan palkkani ajallaan. Edelleen ok
  • On myös asunto. Edelleen ok
  • Talous on kunnossa. Edelleen ok
  • Olen suht koht terve. Edelleen ok
  • Ihmissuhteeni ovat suhteellisen ok. Edelleen ok
Asiat jotka ovat huonosti/ voisivat olla paremmin:
  • Olen ylipainoinen. Ei muutosta..
  • Olen yksinäinen. Ei muutosta, tai no, en koe yksinäisyyttä enää hirveän suurena ongelmana, vaikka livekavereita ei edelleenkään ole. Netin ja etanapostin myötä pystyn käsittelemaan ison joukon asioita - ehkä vielä paremmin kuin livenä, koska olen aina ollut parempi kirjoittamaan kuin puhumaan.
  • Parisuhteelle ei tunnu löytyvän riittämiin aikaa. Ei muutosta. Kommunikaatiokin on retuperällä. Nyt, kun oltiin sukuloimassa, saatiin kahdenkeskistä aikaa vähän, mutta aika iso osa päivistä meni nukkumiseen. Älytön univelka!
  • Huolehdin liikaa: mm. työasiat pyörivät mielessä vapaa-ajalla. Osaan ottaa vähän rennommin.
  • En osaa aina nukahtaa, kun miljoona asiaa on mielen päällä. Ei muutosta juuri nyt, välillä on mennyt paljon paremmin. Otan lääkkeitä, jos sille tuntuu ja koitan olla stressaamatta siitä. Vaikka kyllähän ne riippuvuutta aiheuttavat ja teho laskee pidemmän päälle.
Asiat, joita lähden muuttamaan ensi vuonna:
  • Opettelen syömään terveellisemmin. Lisään kasviksia ja hedelmiä ruokavalioon sekä rajoitan herkkujen syöntiä. Ei mennyt kovin putkeen, muutosyritys jatkuu..
  • Panostan parisuhteeseen hakemalla tapoja viettää aikaa yhdessä. Ei muutosta - mikä ihme siinä onkin niin vaikeaa? Ehkä se, että kun tenava nukkuu, itsekin on jo kypsä unten maille. Miten muut tässä onnistuu?? No käydään me sentään lounaalla yhdessä lähes joka päivä :)
  • Tämän voisi yhdistää myös liikkumiseen, mistä seuraisi myös pirteyttä ja energiaa yleensä. Unikin voisi tulla paremmin.Ei juurikaan muutosta, mutta pientä yritystä on ilmassa..
  • Opettelen hyväksymään itseni puutteineni päivineen, mutta samalla pyrin tunnistamaan tarpeitani ja tuomaan ne esiin sen sijaan, että vain myötäilen muita. Tässä olen edistynyt! Sentään jossain :)
  • Karsin ylimääräisiä "pakko tehdä" -asioita ja annan aikaa itselleni, vaikka vain pitkien yöunien muodossa. Tässä olen myös edistynyt. Kyllä ne asiat odottavat, ellei ole hengenhädästä kyse.
Vuoden 2007 näkymät
Hyviä asioita ovat työpaikka, perhe ja ihmissuhteet. Olen kai päässyt eroon ns. rasittavista ihmisistä, jotka syövät enemmän voimavaroja kuin antavat. Olen myös "tullut kaapista" parille tutulle ja kertonut näkemyksiäni mm. homoudesta ja mielialaongelmista. Koska  kontaktit ovat hoituneet etanapostitse, odottelen edelleen kommentteja. En välitä sinänsä niiden laadusta, tärkeintä on, että olen kertonut asioista, jotka ovat minulle tietyllä tavalla tärkeitä, osa itseäni.

Huonoja asioita ovat työ- ja koulustressi, totaalinen väsymys ja "osaamattomuus". En ole kai toipunut kunnolla ja yritän liikaa. Muutoksia aion tehdä seuraavasti: Lyhennän työaikaani, nyt oikeasti. Alustava ajatus on, että olen perjantait poissa ja panostan silloin kouluun, kotiin ja itseeni, mikä milloinkin tuntuu tärkeimmältä. Aion selittää asian pomolle niin, että koulu vaatii panostusta. Ihan sama, mikä todellinen syy on. (Ja tärkein on tietysti se, että oma pää ei jaksa 5 pv/vko.) >